Maar liefst 120 mensen, waaronder spelers (jeugd en senior), ouders/verzorgers, vrijwilligers en anderen, vulden in de periode voor de zomer de enquête in over de communicatie bij PVC. Daarmee hebben we zeer waardevolle tips, aandachtspunten en meningen verzameld. We zullen in de aankomende tijd ons best doen om te blijven doen wat goed gaat, en verbeteringen in gang te zetten waar nodig. Hieronder presenteren we in een gedetailleerd overzicht de belangrijkste resultaten, met hier en daar een citaat uit de verzamelde gegevens.
Waardering voor de nieuwsbrief
De nieuwsbrief van PVC wordt door velen gezien als een communicatiekanaal dat nuttig is en “echt toegevoegde waarde” heeft. Twee op de drie mensen die de enquête hebben ingevuld, zeggen dat ze de nieuwsbrief ontvangen en lezen; hierbij worden de leesbaarheid, lengte en toon als (zeer) positief ervaren. De nieuwsbrief wordt belangrijk gevonden voor het bijhouden van clubnieuws en het op de hoogte blijven van informatie over contributie, en ook voor de ondersteuning van vrijwilligers heeft hij volgens de enquête-invullers een belangrijke rol.
Op de vraag wat er soms in de nieuwsbrief ontbreekt of wat er beter aan kan, waren er een handvol tips; de meest in het oog springende hiervan was om wat vaker links met de website te maken, zodat de nieuwsbrief én wat korter zou kunnen worden én er naar meer langere verhalen op de site verwezen kan worden (zoals wedstrijdverslagen, of “tips voor teamleiders over toernooien” of regelwijzigingen). Dit is zeker iets dat de Commissie Communicatie zal overwegen.
Aandacht voor de website
De website van PVC is bij vrijwel iedereen (97%) bekend, maar is voor slechts 20% van de enquête-invullers een plek die met enige regelmaat bezocht wordt. Nu hoeft dat ook niet perse meer te gebeuren – andere communicatiekanalen zijn sneller en directer (Whatsapp) of hebben een officiëlere rol die PVC niet hoeft over te nemen (de voetbal.nl-app) – maar uit een aantal antwoorden blijkt dat sommigen het toch wel mooi en goed zouden vinden als de website wat aandacht zou krijgen.
Opvallend genoeg werden contactgegevens en trainingsinformatie het vaakst genoemd als lastig te vinden; er werd door meerdere personen opgemerkt dat de website “overzichtelijker” kan en dat de opmaak voor een “onlogische indeling” zorgt, waardoor bestaande informatie op de website mogelijk toch niet snel gevonden wordt. In het veranderen van de website is PVC helaas wel wat beperkt; de onderliggende software wordt geleverd door Sportlink (de standaard voor zo’n beetje alle voetbalverenigingen in Nederland), en er zijn maar een paar keuzes voor de simpele ‘opmaakschil’ die daar overheen gelegd kan worden. Er wordt door Sportlink gewerkt aan een nieuwe, meer moderne opmaakschil, maar het zal nog zeker een jaar duren voordat die af is.
Tot slot, enkele mensen merkten op dat sommige informatie op de website verouderd is, en dat belangrijke zaken als contributie, afgelastingen, basis-11-regels en instructies voor de Wedstrijdzaken-app een meer direct zichtbare plek zouden mogen krijgen. Gelukkig hebben zich aan het begin van het seizoen weer enkele vrijwilligers aangemeld die hebben aangeboden te willen helpen met de website, dus die zullen we spoedig contacteren.
Whatsapp zeer belangrijk – maar niet altijd efficiënt
Op de vraag wat er goed gaat in de communicatie bij PVC noemen vele mensen dat deze duidelijk, krachtig, vriendelijk en positief is, maar vooral ook dat Whatsapp een zeer belangrijk middel vormt om die communicatie via “korte lijntjes” te laten verlopen. Het is dé manier waarop mensen wedstrijdinformatie delen en “elkaar onderling op weg helpen”, maar ook om trainers en teamleiders op de hoogte te brengen van bijeenkomsten en mededelingen door PVC. Dat sommige Whatsappgroepen zo ingesteld zijn dat er alleen door iemand van PVC gezonden kan worden, vindt men positief: dat “scheelt veel onnodige appjes”.
Toch zijn er ook mensen die zien dat er nogal wat verschillende appgroepen in de lucht zijn, en dat niet altijd duidelijk is of alle betrokken mensen wel aan de juiste appgroepen zijn toegevoegd. Dat komt de efficiëntie niet altijd ten goede, en kan zelfs voor verwarring of frustratie zorgen. De meest voorkomende tip voor wat er beter zou kunnen op dit vlak is het in kaart brengen van welke appgroepen dubbel of overbodig zijn, en slechts één appgroep per doelgroep aanmaken. Deze kwestie is bekend bij de Commissie Communicatie en bij het bestuur, en zal in de aankomende tijd zeker aandacht krijgen; de voetbal.nl-app zou vermoedelijk best een grotere rol kunnen gaan krijgen als middel om iedereen van de club van nieuws op de hoogte te brengen.
Social media: Potentie voor meer
Dan de sociale media: zo’n 40% van de enquête-invullers opent met enige regelmaat de Instagrampagina van PVC, en zo’n 20% bezoekt Facebook 1-2 keer per week of maand – al zeiden veel meer enquête-invullers (zo’n 35%) dat ze geen idee hadden dat PVC een Facebookpagina had! De inhoud van wat PVC post op sociale media wordt gewaardeerd: de “korte nieuwtjes”, de beeldverslagen van wedstrijden en PVC-feesten, het enthousiasme van vrijwilligers, kortom, precies waar sociale media goed voor gebruikt kunnen worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er in de enquête een aantal keer gezegd wordt dat er meer of vaker gepost mag worden, en die potentie zien wij duidelijk ook. We zullen dan wel wat meer handen nodig hebben, dus ook hiervoor gaan we op zoek in de pool van (nieuwe) vrijwilligers.
Algemene opmerkingen
Tot slot willen we drie vaker genoemde punten beschrijven die naar voren kwamen bij de vraag of er andere zaken waren die men ons wilde laten weten. De eerste is dat sommige communicatie wat sneller zou kunnen, onder andere over teamindelingen of trainingsschema’s. Dit is zeker het streven, maar door omstandigheden soms complexer dan gewild. We hebben vaak te maken met vele schijven waarover deze beslissingen moeten worden genomen, en dan kan het langer duren dan oorspronkelijk bedacht of gehoopt.
Het tweede punt is dat het voor teams lastig kan zijn om voldoende ouders/verzorgers te betrekken bij de trainingen en wedstrijden, of om voldoende vrijwilligers te vinden voor bardiensten of spelbegeleiding. Wij hopen vanuit PVC zo vaak als mogelijk is duidelijk te kunnen communiceren over het belang van ieders inzet: samen kunnen we het doen!
Het derde punt, ten slotte, is hartverwarmend: we lazen veel antwoorden waarin mensen zeiden dat ze trots waren op de club, dat ze vonden dat de vele betrokken mensen (bestuur, vrijwilligers, ouders/verzorgers) goed bezig zijn, dat er complimenten mochten zijn voor hoe de club haar best doet om dingen te verbeteren, en dat de communicatie hier een belangrijke rol in speelt. Met al deze positiviteit kunnen we weer een flinke tijd vooruit, onze dank is groot!
Representativiteit gegevens
Van de 120 mensen die de enquête hebben ingevuld, deed zo’n 34% dat als speler, bijna 26% als ouder/verzorger, en 40% als trainer, coach, teamleider of andere vrijwilligersrol. Op de vraag hoe lang mensen betrokken waren bij PVC, gaf 9% aan dat dat minder dan een jaar was, 39% tussen 1 en 5 jaar, 27% tussen 5 en 10 jaar, en 25% langer dan 10 jaar. Dat maakt dat het aannemelijk is dat de gegevens die we hebben verzameld een goede afspiegeling vormen van iedereen die met PVC te maken heeft.
Voor wie interesse heeft om de ruwe data te bekijken, neem contact op met communicatie@pvcvoetbal.nl